Ta strona używa plików cookies, dzięki którym nasz serwis może lepiej dostosowywać się do Państwa potrzeb. Tutaj możecie Państwo dowiedzieć się więcej
Jeśli chcieliby Państwo wyłączyć cookies, należy zapoznać się z instrukcją jak tego dokonać w przeglądarce, której Państwo używająAkceptuję

Twoja strefa

Witamy w "Twojej strefie". Za pomocą krótkiego formularza możesz sugerować tematy artykułów, które z Twojego punktu widzenia są ważne dla tematyki naszego portalu.

Napisz do nas
Wyszukiwarka

Wpisz szukaną frazę i znajdź interesujący Cię artykuł jak najszybciej.

Newsletter

Wpisz swój adres e-mail, aby na bieżąco otrzymywać informacje od Alae.

Znajdź nas na: Facebook NK
Wybierz rozmiar czcionki: - 0 +

Nordic walking - sport dla seniorów

Nordic walking - sport dla seniorów

Starość bardzo często nie pozwala nam na bieganie czy ściganie się na rowerach. Na szczęście nie oznacza to jednak, że całkowicie pozbawia nas ona możliwości aktywnego spędzania czasu. Zawsze pozostaje nam możliwość chodzenia, które może być równie przyjemne, pożyteczne oraz zdrowe. Wystarczy tylko wiedzieć jak chodzić i w jaki sposób przygotować się do takich „wypraw”.

 

Idealny sport dla starszych

Nie zawsze osoby starsze są w stanie wykonywać trudne i skomplikowanie ćwiczenia. Jednak ruch to zdrowie i nawet starszy organizm potrzebuje go chociaż odrobinę. Odpowiednim sportem dla wielu osób starszych może być nordic walking, czyli „chodzenie z kijkami”. Choć na pierwszy rzut oka wygląda to na łatwy sport, jest kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę przed rozpoczęciem przygody z kijami. Są to głównie: dobór kijów oraz technika chodzenia. Ponadto każda osoba starsza, która lubi dłuższe wyjścia na spacer powinna wiedzieć, czym jest omawiany sport. W skrócie, w sporcie tym chodzi o to, aby mięśnie pracowały, ale nie męczyły się tak jak przy normalnym chodzeniu. Kluczowa jest tutaj praca bioder, miednicy i kolan. Zatem do rzeczy.

 

Dobre kijki kluczem do sukcesu

Dobór właściwych kijków nie jest przesadnie trudny, jednak jest kilka elementów, na które należy zwrócić uwagę przed dokonaniem zakupu. Każdy człowiek ma inną budowę i inne potrzeby. Również praca kolan, bioder i miednicy uzależniona jest od naszego sprzętu. Dlatego też kijki powinny być dobierane indywidualnie. Przede wszystkim, długość kijka może być stała lub regulowana. Kijki do nordic walking o stałej długości dostępne są w wymiarach od 100cm i rosną co 5cm (105cm, 110cm, itd.). Dzięki temu można dość dobrze dobrać kijek do swojego wzrostu. Szacunkowo przyjmuje się, że długość kija można wyznaczyć mnożąc wzrost osoby przez 0,66. Oczywiście można wybrać też kije regulowane, które będziemy dopasowywać idealnie do swojego wzrostu. Warto jednak zwrócić uwagę, że kijki o stałej długości są trwalsze i bardziej wytrzymałe, a przecież nasz wzrost raczej się nie zmienia (chyba, że kupujemy kijki, z których będzie korzystała więcej niż jedna osoba). Kupując taki sprzęt warto także zwrócić uwagę na to, czy kijki posiadają system anti-shock - jest to system amortyzujący, dzięki któremu wstrząsy, które powstają podczas chodzenia, zostaną „wchłonięte”. Dodatkowo, lepszej jakości kijki pozwalają na stopniowanie amortyzacji oraz jej całkowite wyłączenie. Kolejnym elementem, o który warto zapytać w sklepie, jest stopka asfaltowa, czyli końcówka, która służy do chodzenia po twardych nawierzchniach (domyślnie kije zakończone są ostrym grotem, który służy do chodzenia po trawie, itp.). Koniecznie należy także upewnić się u sprzedawcy, że dane kije są kijami do nordic walking, a nie kijami trekkingowymi (najważniejszą różnicą jest to, że przy uchwycie kijów trekkingowych znajduje się zwykły pasek, natomiast przy kijach do nordic walking ma on formę zbliżoną do rękawicy). Kijki pełnią bardzo ważną funkcję, gdyż odciążają kolana, stawy oraz kręgosłup. Dobranie kijka jest więc niezwykle ważne.


Początki chodzenia

Chodzenie z kijkami nie jest wcale takie łatwe, jak może się wydawać. Pierwszą i podstawową zasadą jest to, aby przed rozpoczęciem treningu rozgrzać się. Rozgrzewka to między innymi rozciąganie, skłony, przysiady. Potem czas na rozgrzewkę z użyciem kijków. Kiedy już odpowiednio przygotujemy siebie i nasz organizm do marszu, możemy rozpocząć spacer. Tutaj także zaczyna się najtrudniejsza część, bowiem opanowanie poprawnej techniki nordic walking wymaga nieco treningu i wprawy. Warto zatem albo skorzystać z różnych poradników, albo też wykupić kilka zajęć z trenerem. Można również spróbować odnaleźć kluby lub grupy, których członkowie regularnie uprawiają nordic walking i którzy będą chętni wprowadzić nas w tajniki tej dyscypliny. Jest to o tyle ważne, że nauczenie się poprawnej techniki na początku zaoszczędzi nam problemów i kontuzji w przyszłości oraz zwiększy przyjemność i satysfakcję z uprawiania tej formy rekreacji.

 

Popularność rośnie

W krajach takich jak Norwegia, Szwecja, Niemcy, Włochy czy Wielka Brytania seniorzy spacerują dzień w dzień, samotnie lub grupami. Także w Polsce coraz częściej widok wiekowych sportowców staje się widokiem normalnym. Warto wychodzić z domu, zarówno latem, jak i zimą. Potrzebne są tylko kijki i odpowiednie towarzystwo (chociaż można ruszać na trasę również samemu). Maszerując po lesie, parku i innych miejscach można czasem spotkać inne grupy „biegające”. Również na forach internetowych seniorzy umawiają się, aby aktywnie spędzać ze sobą czas. Nordic walking staje się jedną z podstawowych form aktywności fizycznej osób starszych. Warto zatem już dziś spróbować, czy także i dla nas będzie to dobra forma dbania o własną kondycję na emeryturze.